wij-in-zuidamerika.reismee.nl

Tatio geisers

Magisch, sprookjesachtig en vriezenskoud, dat is in 3 woorden de Tatio geisers die we vanmorgen hebben bekeken. 's Morgens heel vroeg vertrokken we richting dat natuurfenomeen. Het ligt op 4,3 km hoogte, waardoor dus thermokleding, dikke broek, handschoenen, muts, sjaal en heel veel warme coca thee nodig waren om echt te kunnen genieten van de geisers. In 2 uurtjes zijn we langs de verschillende geisers gelopen en kregen we uitleg over het ontstaan ervan, van onze gezellige gids Pedro. Langzaam kwam de zon op en werd de vallei verlicht, heel even is dan het moment waarop de geisers te zien zijn met net over de bergen de eerste zonnestralen. Om lekker op te warmen mochten we in warm waterbronnen zwemmen, dus sjaal, muts, handschoenen en alle lagen kleding uit bij -10 en dan bommetje. Het water wordt verwarmd door magma die in dit vulkanische gebied wat hoger aanwezig is. Toen we uit de poel kwamen keken we opzij naar het geiserveld. Waar die ochtend nog 50 geisers stoom omhoog bliezen, was nu een leeg veld. De warmte van de zon zorgde ervoor dat het gas dat in de aarde ontstaat en omhoog komt via de geisergaten niet meer condenseerde. Er is dus nog wel watergas, maar geen stoom meer. Het sprookjesachtige schouwspel was nu weg en een leeg veld vol zand was alles wat er over bleef. Morgen vertrekken we naar Bolivia, een 3-daagse jeeptocht door de woestijn en met als eindpunt de zoutvlakte van Uyuni. De wc zal een Bano naturalis worden, inderdaad een gat in de grond, dus internet zal er niet zijn. Zaterdag komen we aan in La Paz en dan ga ik alles bijwerken, dan komen ook alle foto's erop.

Corlijne

Ik ben heel benieuwd naar de foto's !! Tijd gaat hier wel snel. Maar ik mis je toch wel !!

dikke kuss !!

Gerard en Herma

Hallo familie Golbach,

Leuk om jullie verhalen te lezen en te volgen via de website.
Wij wensen jullie nog veel plezier!

Groeten Gerard en Herma

Hallo Fam. Golbach,

Wat geweldig al die verhalen. Super.
Had nog geen tijd gehad om alles te lezen.
Hier komt het ook in een rustiger vaarwater.
Maandag 22 okt gaan wij er ook even tussen uit. gezellig naar Port Zelande. Wij hebben er zin. En wat het knutselen betreft, het schiet al mooi op.
Wij wensen jullie nog heel veel plezier, en ik hoop geen valpartijen of iets dergelijks. Groetjes Petra Broekhuis