wij-in-zuidamerika.reismee.nl

Laatste dag Cusco

inmiddels zijn we veilig terug in Nederland, maar hier nog het allerlaatste verhaal. En toen zat een maand reizen door Zuid-Amerika er alweer op. Met de spierpijn in de benen hebben we vandaag de laatste meters door de stad gemaakt op zoek naar de missende souvenirs. Hierna bleef nog één activiteit over, iets typisch Peruaans, cavia eten. Deze lokale specialiteit wordt bij bijna elk goed restaurant aangeboden en Syb wou dan ook zijn tanden zetten in dit kleine beestje. Op de plaatjes die in de menu's staan liggen de beestjes altijd met kop en pootjes gefrituurd op je bord, niet echt een smakelijk gezicht. We kozen een goed restaurant uit voor onze laatste avond hier in Peru en Syb bestelde de Cuy (cavia) uit de oven. Na ongeveer 20 minuten en heel wat schunnige cavia grapjes kwam de ober aangelopen met een bord met 4 stukken vlees. Het duurde even voor we door hadden dat de cavia in 4 stukken was gesneden. Trots legde Syb de stukken aan elkaar, zodat de cavia compleet leek en toen kwam het moment van de eerste hap. Tja hoe smaakt het nou, beetje wildachtig, maar milder. Het is moeilijk te beschrijven, want het heeft van alles iets maar is ook uniek. Het is in ieder geval een hele belevenis, want je komt van alles tegen. Pootjes, nageltjes, enkele organen, ribbetjes, het heeft nog nooit zo lang geduurd voordat Syb zijn bord lekker had leeg gepeuzeld. Met dit diner sloten we onze reis af en vliegen we morgen naar huis. Ze zeggen vaak, Oost west, thuis best. Deze reis was geweldig, met een overweldigende natuur en intrigerende cultuur, maar straks terug in Nederland zijn er een paar dingen die we niet gaan missen: - Wc papier mag weer gewoon in de wc in plaats van in de overvolle prullenbakken  naast de wc. - We kunnen in Nederland weer alles eten zonder angst voor voedselvergiftiging - Geen constant getoeter meer van de auto's en vele taxi's in de stad. - Niet meer s' avond je kleren in de douche wassen, omdat je anders niets schoons   meer hebt. - De karige ontbijtjes met alleen brood en jam (lang leve de hagelslag). - En natuurlijk lekker in je eigen bed slapen. Bedankt allemaal voor het meeleven en lezen van onze reis....