wij-in-zuidamerika.reismee.nl

Jeeptocht door de Atacama woestijn richting Uyuni

Men neme een Toyota 4-wheel drive jeep, een vaardige bestuurder, 5 liter water, een opgeladen camera en een hele warme slaapzak. Dit is alles wat je nodig hebt voor een 3-daagse jeeptocht door de woestijn van Bolivia richting de zoutvlakte van Uyuni te overleven. We hadden geluk en zaten met z'n 4-en in één jeep in plaats van de 6 die er maximaal in passen. Op de grens tussen Chili en Bolivia werd er opnieuw een simpele stempel in ons paspoort gedrukt, ik wacht toch stiekem elke keer weer op een mooie stempel. Een bladzijde vullende en fel gekleurde visum stempel. Misschien bij een volgende reis. De tassen werden in de jeep gepakt, wij zijn klaar voor 3 dagen natuur. Onze gids Javier leidde ons door het prachtige landschap, vol mooie witte en groene meren, hoge bergen en kale vlaktes. Om op te warmen werden we rond de middag bij een thermaal bad afgezet. Heerlijk warm water met een panoramisch uitzicht, zoiets vind je zelfs niet in de beste spa in Nederland. Hierna vervolgenden wij met onze gids de tocht. Soms leek het wel alsof we in de Dakar rally meereden. Met meer dan 100km per uur vlogen we over de stoffige zandwegen door de woestijn naar onze eerste slaapplaats. Een simpel hostel met alleen tussen 7 en 9 elektriciteit, geen warm water en 's nachts werd het rond het vriespunt. Maar het uitzicht maakte alles goed, vanuit het raam zien we bergen en verderop een wijnrood meer, het Colarada meer. De algen in dit meer zetten verschillende stoffen om in een soort rode aanslag. Deze dieprode kleur geeft een heel mooi contrast met de roze en witte flamingo's die rustig staan te eten. Mijn camera draaide overuren om alles zo mooi mogelijk vast te leggen. Ik zal een kleine selectie van al deze mooie plekken op de site laden als we in La Paz zijn.

Marnix

Dat zijn goede verhalen!! Zijn de slaapzakken warm genoeg?? Groeten aan iedereen en heel veel plezier nog!