wij-in-zuidamerika.reismee.nl

Laatste dag in Arequipa, kloosters, busjes en een vergelijkendwaren onderzoek

Vandaag is onze laatste dag in Arequipa. Het idee is om morgen een 3 daagse tocht in de Colca Canyon te gaan doen en daarna door te reizen naar Chili. Dit klinkt simpel, maar het heeft ons toch zeker een paar uur gekost. Eerst de Colca Canyon tocht. We wilden graag een 3 daagse hiking tocht doen, in combinatie met de condors bekijken. Deze tocht wordt door heel veel tourmaatschappijen aangeboden, met maar enkele verschillen. Dus Syb en ik gingen op pad, op naar reisbureau 1. De dame achter de balie gaf ons een Korte uitleg met wat ze zouden gaan doen, wat we gaan zien (met mooie plaatjes) en natuurlijk hoeveel soles daar tegenover staat. Een goed en duidelijk verhaal, dus op naar bureau 2. Deze kerel ging in nog minder dan 5 minuten over 3 dagen heen, omcirkelde wat woorden die stonden voor natuurgebieden en vulkanen en gaf toen ook zijn prijs. Gelukkig hadden we bij mevrouw 1 al wat plaatjes gezien, anders zou ik werkelijk geen idee hebben wat we zouden gaan zien. Wij vervolgenden ons vergelijkend warenonderzoek met een laatste bezoek aan mevrouw nummer 3. Deze dame kon gebrekkig engels, maar ze was voorbereid. Een Spaanse uitleg met een mooie powerpoint met foto's. Tja en dan moet je kiezen. De prijzen verschillen 10 soles, 3,30 euro dus dat zal de doorslag niet geven. De eerste mevrouw beloofde ons kleine groepen en een klein busje, mmhhh, nog steeds moeilijk. Maar toen kwam ze met de beste verkooptruc voor 4 lange Hollanders, we mogen als eerste het mini-busje in, zodat we de ruimste plekken hebben. Ahh now we are talking. Tour geboekt, alles betaald en morgen om 3.00am ( ja dat lezen jullie goed) vertrekken we naar Colca Canyon voor 3 dagen. Het 2de op onze to-do-list was een ticket naar Tacna voor zaterdag. Hiervoor moesten we "even" naar het grote busstation aan de rand van de stad. Syb en ik besloten dit gewoon met de mini-busjes, ook wel collectivo's te doen. Het idee is erg simpel. Een grote minibus komt aanrijden en een mannetje opent al rijdend de zijdeur en hangt er half uit. Deze kerel schreeuwt de bestemmingen, de haltes. Als je besluit dat je mee wilt, stap je snel in en de zijdeur gaat weer dicht. Heel makkelijk en simpel. Maar stel je nu voor dat een meid van 1.90 en een kerel van 2.05 hier in willen, dat is bukken anders stoot je je hoofd, in stappen, je tussen een stoeltje wurmen ( als er nog plek is) en dan 30 minuten je als een mens in een poppenauto voelen. Wat een belevenis. In de eerste bus kon ik mijn benen nog net kwijt, maar bus 2 had ongeveer 30cm beenruimte, haha. Op het bus station hebben we een luxe busmaatschappij uitgezocht en de tickets geboekt. En toen dus weer de ienimini-busjes in naar het centrum, die 2 hollandse reuzen. Om de laatste dag hier in Arequipa nog even goed af te sluiten hebben we in de namiddag rustig door een oud rijke nonnenklooster geslenterd. Zie de foto's. Nu gaan we snel wat eten en dan naar bed, want morgen om 3.00 uur staat de taxi klaar. 3 dagen schitterende bergen en geweldige condors, ik heb er zin in.

Yvonne Weghorst

Hallo globetrotters
Zie nu pas op Facebook een link langskomen.
Heerlijk te lezen ( beter dan het saai krantenwerk)
Je schrijf leuk en ik zal ook in toekomst wel een interactieve reis met jullie mee willen maken. Bedankt en een fijne trip !!!